De Apotheek Spaarne Gasthuis als werkgever
Bij de Apotheek Spaarne Gasthuis zetten we ons samen in voor het beste resultaat. Klantgerichte en efficiënte patiëntenzorg staat bij ons centraal. Daar werken we iedere dag heel hard voor. En met succes. Onze medewerkers zijn deskundig, houden van afwisseling en zetten net dat stapje extra voor onze klanten. Dat doen we in een goede sfeer en met gemotiveerde teams, die op elkaars inzet kunnen rekenen. Bij ons worden medewerkers gestimuleerd om zich te ontwikkelen en zich in te zetten voor een continue verbetering van onze diensten.
Voor medewerkers in dienst van de Apotheek Spaarne Gasthuis is de CAO Ziekenhuizen van toepassing. Daarnaast bieden wij aanvullende secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bedrijfsfitness, korting op verzekeringsproducten en mogelijkheid tot deelname aan een fietsplan.
De Apotheek Spaarne Gasthuis heeft een klokkenluidersregeling, indien gewenst kan deze opgevraagd worden via: personeelszaken@sahz.nl.
De organisatie
De organisatie bestaat uit drie Business Units:
Deze Business Units worden ondersteund door Service Units:
Farmaceutische Dienstverlening
Poliklinisch
De drie poliklinische apotheken van de Apotheek Spaarne Gasthuis vormen een belangrijke schakel in de farmaceutische patiëntenzorg waarbij de patiënt centraal staat. Onze poliklinische apotheken zijn gevestigd in het ziekenhuis en leveren dagelijks geneesmiddelen en bijbehorende informatie aan vele patiënten die met een recept aan de balie komen, patiënten die uit het ziekenhuis worden ontslagen of de medisch specialist op de polikliniek hebben bezocht, en medewerkers van het ziekenhuis. De recepten bevatten relatief veel specialistische middelen. Vaak betreft het eerste uitgiftes die om intensieve medicatiebewaking vragen. De poliklinisch apotheker werkt met de apothekersassistenten nauw samen met de huisarts of medisch specialist om te komen tot de best passende farmaceutische behandeling van de patiënt. Het kennisniveau van het apotheekteam is hoog door continue nascholing en samenwerking met de artsen.
Klinisch
De afdeling Farmaceutische Dienstverlening Klinisch (FD Klinisch) van de Apotheek Spaarne Gasthuis levert geneesmiddelen aan patiënten die in het ziekenhuis van het Spaarne Gasthuis zijn opgenomen en aan enkele externe instellingen. De afdeling zorgt ervoor dat de patiënten de juiste geneesmiddelen krijgen. Dit wordt gerealiseerd door 3 kerntaken:
Apotheekbereidingen
De afdeling Apotheekbereidingen wordt geleid door een ziekenhuisapotheker/manager en bestaat uit de productie afdeling en het laboratorium. Naast (ziekenhuis-)apothekers werken er op deze afdelingen apothekersassistenten, farmaceutisch medewerkers, analisten en een functionaris Apotheekbereidingen die onder andere als contactpersoon fungeert voor alle klanten van de afdeling Apotheekbereidingen. Bij de afdeling Apotheekbereidingen worden kwalitatief hoogwaardige geneesmiddelen op voorraad of, indien nodig, op maat voor de individuele patiënt bereid. Dit wordt gedaan voor bij de Apotheek Spaarne Gasthuis aangesloten instellingen zoals het Spaarne Gasthuis en de Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN), maar ook voor andere (ziekenhuis-)apotheken en zorginstellingen in Nederland en soms daarbuiten.
Onderwijs, Onderzoek en Opleiding
Onderzoek
Wetenschap is van groot belang om de farmaceutische zorg van de Apotheek Spaarne Gasthuis op een hoog niveau te brengen en te houden. Binnen de business unit Onderzoek, Onderwijs en Opleiding wordt veel aandacht besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Dat doen we enerzijds door geneesmiddelenonderzoek binnen de instellingen te faciliteren en anderzijds door zelf onderzoek op te zetten en uit te voeren.
Onderwijs & Opleiding
Goed opgeleide medewerkers zijn noodzakelijk voor de Apotheek Spaarne Gasthuis om de farmaceutische patiëntenzorg van het hoogste niveau te kunnen leveren. De Apotheek Spaarne Gasthuis biedt studenten van de MLO, HLO, MBO apothekersassistent en farmaciestudenten de mogelijkheid om met stages kennis te maken met de dagelijkse praktijk van de Apotheek Spaarne Gasthuis. Medewerkers van de Apotheek Spaarne Gasthuis volgen interne en externe opleidingen om hun kennis op peil te houden en nieuwe kennis op te doen. Ook voor de medewerkers van de aangesloten instellingen verzorgen we onderwijs. De Business Unit OO&O faciliteert de stages en het onderwijs dat gegeven wordt.
Kwaliteitsbeheer
De afdeling Kwaliteitsbeheer zorgt voor de kwaliteit en procesverbetering binnen de gehele keten van de farmaceutische zorg, zowel binnen als buiten de ziekenhuisapotheek. De belangrijkste kerntaken van de afdeling zijn:
Financiën & Control
De afdeling Financiën & Control is een service gerichte afdeling die voorziet in een optimale financiële ondersteuning van de Business Units van de Apotheek Spaarne Gasthuis. Belangrijk is daarbij het waarborgen van de continuïteit van de Apotheek Spaarne Gasthuis in al haar facetten. De afdeling F&C is verantwoordelijk voor de financiële aansturing en de planning en control cyclus van de Apotheek Spaarne Gasthuis. Dagelijks wordt gezorgd voor de verwerking van de debiteuren-, crediteuren-, voorraadmutaties en andere geld- en goederenstromen binnen onze organisatie. Ook wordt gezorgd voor de maandelijkse rapportages van de diverse Business Units en Service Units. Verder worden kostprijsberekeningen, investeringsanalyses en begrotingen en de jaarrekeningen opgesteld. Gestreefd wordt naar continue verbetering van de interne bedrijfsprocessen, zodat de afdeling F&C een bijdrage kan leveren aan een steeds gezondere organisatie en medewerkers.
Logistiek & Inkoop
De afdeling Logistiek & Inkoop is een Service Unit binnen de Apotheek Spaarne Gasthuis met als kerntaak een optimaal voorraad- en inkoopproces creëren, zodat de geneesmiddelen in de juiste hoeveelheden en onder de juiste condities optimaal ter hand gesteld kunnen worden. De afdeling Logistiek van de Apotheek Spaarne Gasthuis bestaat uit een groep van apothekersassistenten en logistieke vakmannen. Deze medewerkers zorgen er voor dat de verplegende afdelingen van de aangesloten zorginstellingen optimaal voorzien worden van de benodigde medicatie. Dit proces omvat onder andere het opnemen van de voorraad, het aanvullen van de medicijnkamers en afleveren van patiënt specifieke voorgeschreven medicatie.
De afdeling Inkoop bestaat uit een groep voorraadbestandbeheerders (VBB-ers) die verantwoordelijk zijn voor de voorraden van de geneesmiddelen op de centrale vestiging. De VBB-ers doen alle bestellingen bij de groothandel en overige leveranciers en dragen er zorg voor dat de beschikbare voorraden aan de gestelde eisen voor uitleveren voldoen. Eén VBB-er houdt zich bezig met het logistieke proces voor de afdeling Apotheekbereidingen. Deze medewerker ontvangt de orders en verwerkt deze tot verzendklaar. Dit betreft medicatie die door andere apotheken en ziekenhuizen bij ons wordt besteld.
De Apotheek Spaarne Gasthuis beschikt over een eigen koeriersdienst. Deze medewerkers bezorgen de medicatie bij patiënten die niet in staat zijn om hun medicatie zelf op te halen bij de apotheek in de avonduren en in de weekenden thuis.
Ondersteuning
De Service Unit Ondersteuning biedt organisatie-brede ondersteuning aan de verschillende Business Units en Service Units. Onderdeel van de Service Unit Ondersteuning zijn: de personeelsfunctionaris (afdeling P&O), de systeembeheerders (afdeling ICT), de facilitair beheerder en de secretaresse. Uiteraard heeft de Apotheek Spaarne Gasthuis ook een Ondernemingsraad.